












Allt börjar med grunden – både i markarbeten och i design. När vi tog fram SMEAB:s visuella identitet var det självklart att låta deras expertis inom mark- och grundarbete bli vår inspiration. Grunden fick helt enkelt bli grunden för vår idé. Precis som SMEAB förbereder marken, lägger stabila grunder och skapar förutsättningar för hållbara byggprojekt, ville vi skapa en logotyp med samma känsla av styrka och pålitlighet. Med rena linjer, en solid form och en jordnära färgpalett fick vi en identitet som står stadigt – oavsett underlag.
För att ge plats åt båda sidor av berättelsen skapades en bockad bok, som kan läsas från två håll. Läser du från vänster får du uppleva skönheten, genom intervjuer och bilder som lyfter stadens bästa sidor. Läser du från höger möter du fulheten, de delar av staden som människor anser kunde förbättras eller provocerar. Skönhet/Fulhet är en visuell och tankeväckande inblick i hur en stad kan uppfattas på olika sätt, och bokens formgivning förstärker den dualiteten – en hyllning till både det vackra och det imperfekta i vår vardagsmiljö.
Värna är tänkt att vara ett bryggeri med fokus på svenska högtidstraditioner och med målet att låta alkoholfria alternativ bli en självklar del av firandet. Denna gången fokuserar varumärket på midsommartraditionen. Förutom dryck, förpackar Värna också andra produkter som vanligtvis är en del av firandet.
En stark grund är avgörande, oavsett om det gäller markarbete eller varumärkesbyggande.
Värna Bryggeri tar stolthet i att förena tradition och innovation genom sina alkoholfria snapsvisor – små, melodiska budskapsbärare som både underhåller och uppmuntrar till reflektion. Dessa visor är skapade för att lyfta fram bryggeriets värderingar: hållbarhet, gemenskap och alkoholfri njutning. Varje snapsvisa är en hyllning till de svenska dryckestraditionerna, samtidigt som de bär på ett budskap om att njuta med omtanke.
SMEAB
ÅR: 2025
PLATS: Piteå
FORMGIVARE: Moa Lindgren / Ida Tedenborg Flodman
Visuell identitet
Logotyp
En stark grund är avgörande, oavsett om det gäller markarbete eller varumärkesbyggande.
SMEAB
ÅR: 2025
PLATS: Piteå
FORMGIVARE: Ida Flodman / Moa Lindgren
Visuell identitet
Logotyp








Allt börjar med grunden – både i markarbeten och i design. När vi tog fram SMEAB:s visuella identitet var det självklart att låta deras expertis inom mark- och grundarbete bli vår inspiration. Grunden fick helt enkelt bli grunden för vår idé. Precis som SMEAB förbereder marken, lägger stabila grunder och skapar förutsättningar för hållbara byggprojekt, ville vi skapa en logotyp med samma känsla av styrka och pålitlighet. Med rena linjer, en solid form och en jordnära färgpalett fick vi en identitet som står stadigt – oavsett underlag.


